pondělí 6. října 2014

#221 Jednou domů

Někteří z nás se pohybují hromadnou dopravou na stejné trase nebo trasách neustále dokola. Má to svá pro a proti, jako každý jiný druh dopravy. Já třeba tvrdím, že mám nejlepší hromadné taxi. Mám soukromého řidiče, kterého si platím za směšný peníz, takže mohu třeba po cestě klidně usnout s vědomím, že mne když tak v cílové stanici vzbudí. Alespoň zatím se mi nikdy nepodařilo dojet až do depa, i když jednou už jsem málem zůstala odstavena v autobuse.
Svět je vlastně strašně malý, a pokud se pohybujete po stejných trasách, potkáváte časem stále stejné lidi. V dobách, kdy jsem ještě měla zaměstnání v docházkové vzdálenosti od nádraží, jsem třeba v jednu a tu samou dobu míjela na přechodu pro chodce pána v černém kabátě s kufříkem. Nevěděla jsem, kdo to je, neznali jsme se, přesto jsme se časem na sebe začali usmívat, když jsme se viděli na opačných stranách téhož přechodu. A pak dokonce i zdravit přáním dobrého dne.
Mezitím jsem změnila zaměstnání a začala jsem se pohybovat po lehce jiné trase a potkávat zase jiné lidi. A tak jsem třeba vysledovala, že v určitou dobu z konkrétního místa na konkrétní místo jezdí paní věkově asi tak mezi 40-50 lety, vždy pečlivě upravená, v kozačkách a minisukni, leč o dvou holích. A v místě, kde vystupuje, a kde čekám na další spoj, se zase v danou hodinu objevuje mladý muž, který nese v náruči do školky svou malou dcerku. Nemůže bydlet daleko, to dítě se jistě cestou pronese.  A na tom samé místě zase nastupuje velmi pohledný mladý muž, který jezdí do konkrétní fabriky a jediné, co o něm vím, je, že mluví německy. A v tom samém místě odpoledne zase vídám černovlasého Francouze v motorkářském a s copánkem, který vyzvedává své dvě malé blonďaté dcerky v kompletním ošacení a vybavení Hello Kity.
Všechny tyhle postavičky běhají po stejných trasách v určitou dobu v určité frekvenci, a někdy je zvláštní se zamyslet a domýšlet se, kdo asi jsou a jak se ocitli tam, kde jsou… Člověk denně potkává tolika lidí… A vůbec všeho… Je to každodenní mumraj, který nevnímá, dokud ho vědomě nezačne vnímat. A občas žasne, jak to, že si toho či onoho nevšiml. Tohleto přesouvání se z místa na místo vlastně připomíná klasické mravenčí pěšinky, jen si to neuvědomujeme. Ale kdybychom to viděli shora, muselo by nás to napadnout. Jsme jako mravenci v mraveništi, kde se taky všichni neznají.
A tak se zase odpoledne objevuji u autobusu, kde si časem začnete pamatovat i řidiče. Tedy až na ta dvojčata, která rozeznám od sebe jenom tím, že jeden je srandista a ten druhý bývá nerudný. A řidič si zase pamatuje vás.
Pokud se pohybujete denně (nebo aspoň v pracovní dny) na stejné trase, je zcela běžné, že se dříve nebo později stane klasická úsměvná situace, že člověk odjíždějící třeba z Českých Budějovic hlásí jako cílovou stanici při koupi jízdenky právě České Budějovice. Většinou se všichni zasmějí a dotyčný pak objeví, že vlastně už jede zase na opačnou stranu a vzpomene si, kam to chtěl. Ale pokud jede řidič, který jezdí tu trasu často, ví, kam s největší pravděpodobností pojedete už ve chvíli, kdy vás uvidí. A vy pak nemusíte říkat už vůbec nic kromě: „Dobrý den“.
A tak i já jsem jednoho dne nastoupila a s klidným svědomím jsem řekla: „Dobrý den, jednou domů.“
Řidič se usmál a odvětil: „Až tam?“

„Ano.“ Zaplatila jsem a obdržela lístek. A pak jsem se v klidu došla posadit s vědomím, že usnu dřív, než z toho nádraží vyjedeme. Ne, dneska neuvidím důvěrně známé kulisy ani večeřící srnky. Dneska budu spát. A kdybych zaspala cílovou stanici, on mne někdo vzbudí.


Žádné komentáře:

Okomentovat