pondělí 9. června 2014

#181 Z virtuální reality do líného života


Kdysi jsem na sebe prásknul, že jedna z mých chorob je nezřízené sociální obžerství. Nesmírně mě těší tahat k nám domů lidi. Známé, přátele, neznámé i nepř..., ne to ne, ale klidně lidi z ulice. Jednou jsme takhle zatáhli k nám domů na kafe i zájemce o koupi protějšího domu a dnes jsou to naši přátelé a jaká náhoda i sousedi. Sousedi, kteří jednou přiznali, že jsme byli důležité PRO při výběru toho zchátralého statku, který jim už 6 let šetří starosti, co s vydělanými penězi.

Když kolem nás nechodilo dost lidí k ukojení naší obsese, začali jsme provozovat kavárnu u nás doma, pak v Sedlčanech, pak zpátky doma soukromý gurmánský klub a mně je to pořád málo. Jitka o mně prohlašuje, že žiju na sociálních sítích, ale to vlastně není přesné. Já ty sociální používám hlavně jako sítě. Ty také mají oka, aby prošla voda, ale rybky uvízly. Já takhle třídím vodu - cizí krevní skupiny od rybek mé krve.

Už jsem se přiznal k jedné slabině, mou další je, že jsem lenoch se špatnou pamětí. Jsem tak strašně líný si pamatovat, co jsem kde komu vykecal, že vykecávám pravdu. A nebo raději neřeknu nic. Díky tomu si nemusím pamatovat, jakou že to mýdlovou bublinku sirouhlíku vypouštím a mé líné já si přede. Ten samý přístup pak používám i na oněch sociálních sítích. Mé provázky skutečnosti splétají očka sítí, na která když se lapíte, víte i poměrně přesně, co vás čeká. Můžete být překvapeni tím, co jsem neřekl, abe považuji ze za dostatečně konzistentního, že si troufám tvrdit, že to může obraz jen dokreslit, nikoliv přemalovat. I to je vlastně jen projev mé lenosti. Zajišťuje mi to, že se s námi chtějí potkat jen lidé, kteří s námi mají opravdu něco společného. Nikdy jsme se neviděli, ale znáte takový ten pocit, že někoho znáte už roky přesto, že ho vidíte už asi pět minut? Takoví k nám jezdí lidé.

Největší radost ale moje sociální nenažranost cítí, když se skutečně s někým potkám. Když mě někdo poctí takovou důvěrou, že se rozhodne strhnout masku stylizace, kterou s sebou nutně virtuální realita nese. Ta maska je bezpečná a konejšivá a tak nás občas pošoupne ke sdělení něčeho, co bychom tváří v tvář řekli jen s velkým sebezapřením a obavami z výsměchu a odsouzení. A najednou po nás někdo chce, ať ji odložíme, ať se jdeme ukázat naživo. Ať jdeme přiznat, kde se vidíme v jiném světle, než se prezentujeme na netu. Někdo se zkrášluje, někdo haní, nejčastěji obojí a každý na tom svém místě. Ta místa mají jedno společné, často jsou to jizvy, někdy dokonce ještě otevřené rány.

Tak jsem vám chtěl říct, že si nesmírně vážím, když na to kývnete. Když se odvážíte věřit mému mediálnímu obrazu natolik, že svolíte k setkání. Svět není jednoduché místo a magorů nebezpečnějších, než je jeden Kořínek, je v něm vždycky aspoň o jednoho víc, než by bylo fajn. Odhození virtuální masky a souhlas se setkáním naživo beru jako poctu. Je to jedna z čistých radostí mého života (Copyright Jan Šmíd), můj řád, který mi udílíte. Díky.

Žádné komentáře:

Okomentovat