úterý 14. ledna 2014

#124 Férové souboje

Nejspíš po mamince jsem zdědil sklon k romantickým manýrám. Co všechno jsem v mládí uskutečnil? Povedlo se mi napsat slušnou řádku veršů, hrál jsem své lásce na kytaru, nosil jsem plášť a cylindr, trochu šermoval, marně zkoušel jezdit na koni a hlavně – přečetl jsem leccos. Žádnou věc jsem nikdy nedotáhl do hrdinského konce, jednu jsem však ani nezkusil: neměl jsem skutečný souboj. Ani o dívku, ani o čest. Dobře tak, myslím, že je to od jisté doby (už asi 300 let?) věc v našich zemích zakázaná.


Pak jsem ale jednak začal chodit na setkání evangelické mládeže a jednak (zcela v linii se zmíněnými romantickými sklony) nastoupil na filosofickou fakultu. Obojí prostředí bylo výjimečné svou kulturou debat, disputací, intelektuálních pří, kritických rozhovorů. Tam jsem se naučil diskutovat jen pro radost z diskuse – z poměřování sil, posouvání argumentů, hledání společných východisek, odhalování slabin protivníka, objevování slabin vlastních, změny postojů a rozšiřování obzorů. (Poznámka na okraj: má žena tyhle sklony bytostně nesnáší a říká tomu "hádání se pro radost". Chápu ji, ale nemohu si pomoci.)

Pochopitelně musí jít o správnou disciplínu a o férový přístup z obou stran. Navzdory svým původním naivním a romantickým představám totiž od jisté doby nesnáším box. Při šermu jde o obratnost: krytí, výpady, ústupy, pozornost vůči strategii oponenta. Zásah je výjimečný a stačí, aby byl symbolický.

Takové mám rád diskuse. Kdysi jsem se do jedné pustil na sociálních sítích se svým bývalým spolužákem ze střední školy. A se zlou jsem se potázal – on je totiž boxer. Jeho přístup k disputaci to fantasticky dokládá. Jeho cílem bylo zasáhnout co nejtvrději. Vyhledat potenciálně slabé místo a udeřit. Ignorovat a vykrývat jakékoli náznaky či argumenty z druhé strany. Nepustit si k tělu sebemenší nejistotu. Pokud by dopadla rána, dělat, jako by nebyla. Hlavně nedat najevo, že soupeřova akce měla nějaký účinek, jeho pak zničit a srazit přinejmenším na kolena. Hrál možná podle pravidel… ale ne hru gentlemanů.

Od té doby si své protivníky pečlivě vybírám. Jeden z nejurputnějších sídlí v Českém Brodě a je to báječná žena. A podle čeho se pozná dobrý protivník? Zejména tak, že bít se s ním a být jím poražen je vlastně svého druhu vítězstvím.

Žádné komentáře:

Okomentovat