úterý 29. října 2013

#79 Švestky

Viděl jsem v životě velmi málo filmů. Některé scény si však pamatuju líp, než kdybych je zažil. Patří mezi ně i jedna drobnost z filmu Anglický pacient: Juliette Binoche krmí Ralpha Fiennese dužinou ze zralých švestek. Nevím proč, tenhle okamžik mi vždycky přišel hrozně silný. Možná také proto, že mám tak strašně rád švestky.

Švestky nádherně kvetou.


Švestky jsou zralé poté, co skončila sezóna jahod, třešní i meruněk. Končí prázdniny, člověk by měl tendenci si myslet, že teď už ho nic dobrého nečeká až do podzimní sklizně jablek. A ejhle, jsou tu švestky.


Švestky – narozdíl od meruněk – rostou často divoce někde ve stráni či u silnice. Jsou nenápadné a lidé po nich nejdou tak jako třeba po třešních. Na cestách krajinou potěší a jsou dostupné i bez šplhání (nejlepší jsou totiž padané).

Švestky jsou základem povidel s tou nejkrásnější barvou. Hruškové a jablečné koláče jsou taky skvělé, mandle se však na nic tak nějak nevyjímají. Švestková povidla navíc dokáží být sladká i bez přidaného cukru a mohou se tak jimi krmit i děti přísných rodičů :-). A nakonec: z palačinek švestková povidla nevytékají ani na talíř, ani na košili.

Švestky jsou k upotřebení, i když už se to nezdá: do kvasu je můžete dát i dlouho poté, co nejsou pěkné na pohled. Vůně slivovice dokáže spolu se špekem a chlebem velké divy: uzdraví nemocného, povzbudí poutníka, rozveselí trudnomyslné.

Byl jsem cosi řešit u kamaráda truhláře a pochválil jsem mu švestku na zahradě. Naklonil se ke mně a spiklenecky mi pošeptal, že jo, ale až pojedu od nich, mám zabočit tam a tam, pak zastavit kousek od křižovatky – a tam to je! Nejlepší keř švestek v celém okolí. Tahle spiknutí jsou mi nadevše.

A od toho už je jenom kousek ke švestkovému dřevu: má krásnou barvu, je tvrdé a dá se vyleštit, jemně voní. Dělával jsem z něj prstýnky...

Taky máte rádi švestky?

Žádné komentáře:

Okomentovat