čtvrtek 4. července 2013

#12 Praskající led

Tento příspěvek má dvě zcela nesouvisející části, ale obě mají společnou jednu věc: jde v nich o praskání ledu.

Nejprve tedy o tom, co je asi všem v těchto dnech blízké. Je červenec – ačkoli v tomto roce nemá moc smysl upřesňovat stav počasí názvem měsíce, který zrovna vévodí kalendáři. Tak tedy jinak: je teplo, je horko a je dusno. Zdá se, že by to mohlo být léto. Chodíme lehce oblečeni, nosíme sluneční brýle a klobouky, konzumujeme zmrzlinu, opalujeme se, koupeme se a potíme se. A doplňujeme tekutiny. Málokdo se asi ochlazuje podle tradiční čínské medicíny horkým zeleným či bílým čajem, většina naopak sáhne po studených nápojích. Vychlazené pivo či kofola v horku jenom zasyčí (na mě už působí Pavlovův reflex). Jako úplná nutnost se mně v letních dnech jeví tvořítko na led. Pár kostek a libovolný nápoj je za chvilku příjemně chladivý. A já zbožňuju právě ten praskavý zvuk, který led při kontaktu s tekutinou udělá. Je to jen taková drobnost, ale pro mě je to známka toho, že se za okamžik příjemně osvěžím a zase na chvíli budu to horko snášet mnohem snáz.

Praskající led podruhé. S přicházející zimou první jarní mrazíky přemění všechny kalužiny a louže v tenké křehké sklo. Mým dětským zvykem (který jsem si ponechala až do dospělosti, co si budem nalhávat) bylo každou sebemenší kaluží projít nebo ještě lépe proběhnout. To krásné chrastivé prasknutí ledu, když se na něj došlápne.


A ještě jeden praskavý bonus, když už jsem zabloudila do té zimy. Znáte takový ten temný, dunivě praskavý zvuk ledu na rybnících?

Žádné komentáře:

Okomentovat